E-handel

Den Svenska internethandeln gjorde en ökning på 14% under 2012 i jämförelse med tidigare år, och hade en total omsättning på 31 miljarder kronor. Det visade e-barometern 2013 som publicerades av Posten i samarbete med HUI research. Med den här statistiken i handen kan man klart säga att internethandeln ligger i tiden, och det är nästan med all säkerhet att ökning kommer att fortsätta.

Det är alltså populärare än någonsin att skapa online-butiker, eller E-handel som det också heter, men hur gör skapar man egentligen en framgångsrik online-butik? Vi har skrivit ihop tre steg nedan om hur man kan ta fram en online-butik, läs vidare för att få reda på hur.

Steg 1: Din helt egna affärsidé
Även butiker som finns på internet behöver ett hållande koncept och en bra affärsidé, det här är någonting du måste göra helt själv, självklart så kan du få inspiration från andra framgångsrika företag men ofta så är en vinnande affärsidé en unik idé och därmed så är det inte rekommenderat att basera din idé på någon annans.

Steg 2: En bra hemsida
Ett faktum är att du kommer att behöva en bra webbplats för att dina kunder ska kunna genomföra sina köp snabbt och smidigt, har du inte en användarvänlig hemsida så är risken stor att besökarna letar efter en annan hemsida som säljer liknande produkter, troligtvis en konkurrent. För att kunna konkurrera med dina konkurrenter krävs det att du har en modern webbplats, den bör vara mobilanpassad och de bör vara lätt att hitta de produkter man letar efter för att sedan genomföra ett köp.

För att skapa en E-handel med så många krav och som fortfarande ska vara användarvänlig krävs det kunskaper inom många ämnen, det är rekommenderat att man kontaktar en professionell webbyrå som kan utföra den här uppgiften åt en, det är ofta en bra och nödvändig investering för att kunna skapa en framgångsrik online-butik.

Steg 3: Underhåll & marknadsföring
Innan lanseringen av din E-handel så är det bra om du har tänkt ut ett sätt att marknadsföra din hemsida på, hur ska kunderna hitta till just din webbplats? Det finns många typer av marknadsföring, men en väldigt modern teknik som har visat sig ha en väldigt hög effektivitet och som en webbyrå återigen kan assistera dig med är SEO (sökmotoroptimering). Vill du lära dig mer om SEO så kan du besöka Wasabi Web, deras tjänsteutbud består bland annat just av SEO så de är något av experter på området. Nedan finns en länk till deras sida om sökmotoroptimering.

Utöver marknadsföringen så är det viktigt att du underhåller din hemsida, genom att kontinuerligt skriva ny artiklar och erbjuda rabatter på vissa produkter så kommer din sida att kännas mer levande för besökaren, det kan också vara en faktor till att kunden väljer din hemsida över en annan.

SÖKORDSOPTIMERING MED WASABI WEB

Slutsats
Enbart genom de här tre stegen kommer du troligtvis inte att kunna skapa en framgångsrik online-butik, men det kommer att ge dig en uppfattningen om hur det går till och vad det är som krävs. Förhoppningsvis så har du fått ytterligare inspiration till att följa utvecklingen och utveckla din egna E-handel. Skulle du ha några frågor eller funderingar rekommenderar vi att du vänder till en Webbyrå, de erbjuder ofta en kostnadsfri rådgivning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Experter på Webbdesign