Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering handlar om att optimera en webbplats till det bättre, det betyder att man ändrar och gör justeringar på hemsidan för att få ut mer av besökarnas tid på hemsidan. Det kan exempelvis handla om att göra logga in knappen synligare eller att få en viss information att framgå snabbare till besökaren genom att göra en tydlig textruta som man placerar på framsidan.

När man ska utföra en optimering av en webbplats så krävs det att man vet ”vad som säljer”, är man inte erfaren inom webbdesign och strategiskt webbtänkande så finns risken att det blir ett negativt resultat – men hur mäter man egentligen resultat av konverteringen?

A/B Test
Ett A/B test är tekniken man använder sig av för att testa en webbplats före och efter, det är en vanlig teknik man använder sig av för att testa ifall en konvertering av en webbplats har varit positiv.

Man utför ett A/B test genom att använda sig av den gamla webbplatsen och den nya samtidigt under en tidsperiod, 50% av besökarna ser alltså den gamla och 50% den nya. När de två hemsidorna har varit uppe ett par veckor jämför man sida A med sida B och ser vilken som har konverterat bäst, förhoppningsvis är det den nya hemsidan som har genererat mest klickningar. Man arbetar alltså på det sättet att man har två sidor igång samtidigt, inte att man byter ut sidan helt och hållet.

Vill du läsa om ett konverteringsarbete som ökade försäljningen med 42% på 14 dagar? Besök då denna blogg och läs om deras samarbete med scstyling.

Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Experter på Webbdesign